Na prośbę gazety przedstawiciele renomowanych firm budowlanych z regionu podsumowują mijający rok i przygotowali prognozę na kolejny. Zgadzają się, że 2O18 r. należał do najlepszych dla branży, ale rosnące ceny materiałów budowlanych i niestabilny rynek pracy budzą pewne obawy na przyszłość.
Zbigniew Juroszek, prezes ATAL, potwierdza, że w 2018 roku sektor deweloperski odnotował dynamiczny wzrost. „Wysoka sprzedaż i rosnąca liczba przekazań lokali sprawiły, że w trzecim kwartale 2018 roku ATAL kolejny raz z rzędu opublikował rekordowe wyniki finansowe. Wszystko wskazuje na to, że 2019 rok nie powinien przynieść większych zmian w sytuacji na rynku mieszkaniowym. Dobra kondycja branży znajduje odzwierciedlenie w wysokim popycie. Polacy bogacą się i chcą mieszkać w nowoczesnych mieszkaniach o większym metrażu i wyższym standardzie wykończenia.
Czynnikami sprzyjającymi podjęciu decyzji o zakupie nieruchomości u dewelopera niezmiennie są m.in. olbrzymie braki lokalowe, spadek bezrobocia oraz niskie stopy procentowe. I choć dane za trzy kwartały 2018 roku – w porównaniu z rekordowym 2017 rokiem – potwierdzają niższą sprzedaż, to popyt nadal znacząco przekracza podaż.
Aktualnie ATAL realizuje 37 projektów zlokalizowanych w obrębie siedmiu największych aglomeracji w kraju – Krakowa, Katowic, Łodzi, Wrocławia, Warszawy, Trójmiasta i Poznania. W sumie powstanie w nich 6 200 lokali mieszkalnych, inwestycyjnych oraz usługowych. W przygotowaniu jest kolejnych 47 projektów z 12000 lokalami. Ponadto mamy w planach regularne uzupełnianie oferty o nowe inwestycje we wszystkich siedmiu miastach, gdzie jesteśmy obecni. Świadczyć o tym może przeznaczenie tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2018 roku aż 135 mln zł na zakup 14 gruntów w Trójmieście, Poznaniu, Krakowie, Wrocławiu, Warszawie i na Śląsku”.
Prezes ATAL jest przekonany, że 2019 rok powinien być dla sektora mieszkaniowego korzystniejszy, ponieważ stabilizują się ceny wykonawstwa i materiałów budowlanych oraz gruntów. Procesy administracyjne także powinny przebiegać efektywniej, co będzie miało pozytywne przełożenie na podaż.