PREZES ATALU POWIEDZIAŁ, CO STANIE SIĘ Z CENAMI MIESZKAŃ

2 tys. sprzedanych mieszkań – tak wygląda prognoza ATALu na 2022 rok. W ocenie prezesa spółki Zbigniewa Juroszka ceny mieszkań na rynku pierwotnym nie ulegną znaczącym zmianom.

Prognoza została obniżona. Na początku roku Atal prognozował, że w 2022 roku sprzeda 2,5 tys. mieszkań.

„Zgłaszaliśmy po wybuchu wojny, na koniec pierwszego kwartału, że szacowana sprzedaż sięgnie ok. 2,5 tys. To był komunikat z kwietnia. Teraz nasze szacunki są bliżej 2 tys.” – powiedział podczas piątkowej wideokonferencji prezes ATALu Zbigniew Juroszek.

W jego ocenie, czwarty kwartał pod względem sprzedaży powinien być lepszy niż trzeci. Dodał, że najgorszy okres sprzedaży to lipiec-sierpień, we wrześniu widzi lekką poprawę.

W pierwszym półroczu 2022 r. ATAL sprzedał 1340 mieszkań. W lipcu sprzedaż sięgnęła 117 lokali, w sierpniu 130 lokali.

Problemem jest dostęp do kredytów hipotecznych i ceny tych kredytów

Zbigniew Juroszek wskazał, że problemem w tym momencie jest dostęp do kredytów hipotecznych i ich ceny. – Wrzesień – sytuacja jest trochę lepsza niż lipiec-sierpień, co nie znaczy, że główny problem się rozwiązał. Nie mamy na to wpływu – powiedział prezes ATALu.

– Sprzedaż w przyszłym roku będzie zależna od dwóch czynników: czy będzie program wsparcia rządu dotyczący oprocentowania kredytów hipotecznych oraz czy szybciej niż się dzisiaj zakłada dojdzie do polepszenia oferty kredytów – dodał.

W ocenie Zbigniewa Juroszka ceny mieszkań na rynku pierwotnym nie ulegną znaczącym zmianom.

2 tys. sprzedanych mieszkań – tak wygląda prognoza ATALu na 2022 rok.

ATAL chce w pierwszej kolejności dokończyć rozpoczęte budowy mieszkań, w następnej kolejności kontynuacja etapów już istniejących osiedli, w końcu rozpoczynanie nowych inwestycji.

ATAL podtrzymuje wcześniejszą prognozę na temat marży. Średniookresowo chce notować marżę brutto na sprzedaży w wysokości około 25 proc. w II kwartale marża spadła do blisko 20 proc., jednak w II półroczu powinna wynieść co najmniej 25 proc.

– To, że w drugim kwartale wykazano niemal 20 proc. rentowności, to wynik ułożenia się przekazań w tym kwartale – powiedział dyrektor finansowy Atalu Andrzej Biedronka-Tetla.

Marża brutto ze sprzedaży w drugim kwartale 2022 r. wyniosła 19,9 proc., a w pierwszym kwartale 32,7 proc.