Mieszkańcy Azorów czekają na tramwaj, który połączy ich osiedle z centrum Krakowa. W tym roku za 589 tys. zł zostanie wykonana koncepcja odnogi. W kolejnych latach powstanie pętla przy galerii Bronowice, która skomunikuje okolice ronda Ofiar Katynia – jeden z najdynamiczniej rozwijających się obszarów miasta
Pod koniec sierpnia pisaliśmynałamach „Wyborczej” o problemach, z jakimi już dziś boryka się rondo Ofiar Katynia. Kłopotem, który najbardziej doskwiera dziś kierowcom, jest brak lewoskrętu z centrum handlowego (m.in. Ikea, Makro, galeria Bronowice) w stronę Nowej Huty. Żeby zawrócić, kierowcy wjeżdżać muszą na rondo, przez co już dziś powstają korki. Zadaliśmy dlatego pytanie, czy wprzyszłości rondo Ofiar Katynia poradzi sobie z obsłużeniem dodatkowych inwestycji, jakie mają powstać wjego pobliżu.
Czytelnicy po dzielili nasze obawy. Wielu lekarstwo widzi w budowie linii tramwajowej do Azorów, apotem jej przedłużeniu do galerii Bronowice. Jednym z nich jest Adam Laczek, miejski aktywista. – Tramwaj nadaje się do obsługi dużych punktów handlowych, co widać po robiących zakupy w Zakopiance albo M1. Przecież nie wszyscy jadą do Ikei kupić regał – komentuje. – Z komunikacji zbiorowej korzystają też pracownicy biurowi, a tych w rejonie ronda będzie przybywało. Ważne, by przyszła pętla pod galerią Bronowice kończyła się również pętlą autobusów podmiejskich – dodaje.
Podobnie myślą urzędnicy, choć jeszcze pod koniec stycznia nie wiedzieli, czy znajdą pieniądze (zakładano 200 tys. zł) na wykonanie koncepcji. Linia tramwajowa do Azorów miała być odnogą tej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. – Jeśli okaże się, że jest absolutnie konieczna, podczas nowelizacji budżetu w ciągu roku znajdziemy te środki – mówił na początku roku przewodniczący miejskiej komisji budżetowej Andrzej Hawranek. – Nikt nie może jednak zagwarantować, że projekt będzie kosztował 200, a nie na przykład 500 tys. zł – dodawał. I rzeczywiście, wspomniane 200 tys. zł okazało się kwotą za małą, o czym informuje Piotr Hamarnik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu: – Przetarg wygrała firma PROGREG. Wykonanie koncepcji planujemy do końca roku, a jej koszt to 589 tys. zł.
W 2016 r. urzędnicy przeprowadzą konsultacje społeczne i uzyskają decyzję środowiskową. – Chcemy zakończyć prace dokumentacyjne razem z linią tramwajową do Górki Narodowej, tak by móc w projekcie budowlanym już uwzględnić odnogę tramwaju do Azorów. Istnieje też możliwość realizowania inwestycji równolegle – dodaje Hamarnik. W ZIKiT szacują koszty linii do Azorów poniżej 100 mln zl, a do Górki Narodowej na około 250 mln zł. – Budowa linii do Azorów podzielona będzie na dwa etapy. Pierwszy zakończyć ma się jeszcze w tej kadencji samorządu. Tramwaje dojeżdżać będą do ul. Weissa, ale nie będzie tam pętli tramwajowej. Na Azory jeździć będą tramwaje dwukierunkowe, które utrzymujemy w krakowskim taborze – mówi Hamarnik. – W drugim etapie wykonamy koncepcję przedłużenia linii do galerii Bronowice, gdzie zlokalizowana zostanie nowa pętla tramwajowa-dodaje.
Sprawdziliśmy w Wydziale Architektury i Urbanistyki, w jaki sposób rozwijać się będą tereny inwestycyjne wokół ronda Ofiar Katynia. Jeden z deweloperów ubiega się właśnie o wydanie pozwolenia na budowę na terenach po zburzonym w 2014 r. motelu Krak. Przy ul. Armii Krajowej chce wybudować trzy biurowce, które wedle miejscowego planu zagospodarowania mogą osiągnąć wysokość nawet do 35 m. Trwa zatwierdzanie projektu budowlanego.
Inny inwestor już w czerwcu otrzymał pozwolenie na budowę w okolicy ul. Groszkowej na budynek wielorodzinny. Latem tego roku w okolicy Groszkowej urzędnicy wydali pozwolenia na budowę sieci kanalizacyjnej. Działki przetnie też nowa ulica łącząca Radzikowskiego z Armii Krajowej. Można więc przypuszczać, że inwestycji w starych Bronowicach będzie szybko przybywać. O popularności tej części miasta niech świadczy przykład Zielonych Tarasów – apartamentów przy Groszkowej i Katowickiej. Dziś wszystkie są już sprzedane.
Przed wakacjami władze Krakowa chciały zmienić dotychczasowy plan zagospodarowania dla starych Bronowie, tak by z większym zyskiem sprzedać tereny po motelu Krak. Jednak na etapie konsultacji społecznych nowy plan upadł przez zbyt duży opór mieszkańców. Nie podobało im się, że miasto zamierza dopuścić budowę galerii handlowej namiejscu zburzonego motelu. Drugim postulatem była zmiana funkcji zabudowy przy ul. Groszkowej. Dotychczasową, jednorodzinną miasto chciało zamienić na wielorodzinną. Na północ odronda Ofiar Katynia plan miejscowy nie obowiązuje. Ale już wiadomo, że przy ul. Jasnogórskiej, w sąsiedztwie galerii Bronowice, inwestor ubiegał się o wuzetkę dla „zespołu handlowego z biurami”. Na razie jednakpostępowanie zawiesił. Z kolei przy ul. Conrada, w okolicy stacji benzynowej, urzędnicy zatwierdzili w styczniu projekt budowlany i udzielili pozwolenia na budowę salonu z serwisem samochodowym. Deweloperem, który zdecydowanie najprężniej inwestuje w tej części Krakowa, jest firma Atal. Tylko na północ od centrum galerii Bronowice, przy ul. Chełmońskiego, Atal buduje osiedle ośmiu domów jednorodzinnych (Bronowice Residence) oraz kompleks willi mieszkaniowych. W tych drugich kupić będzie można 141 mieszkań od 31 do 106 m kw. Przygotowanych dla nich zostanie 101 miejsc parkingowych. Jest to czwarty etap inwestycji, która dziś liczy już 576 apartamentów. Można zatem szacować, że niebawem w tej okolicy zamieszka około 2 tys. ludzi. To mieszkańcy tych apartamentów potrzebować będą linii tramwajowej wprzyszłości najbardziej. Atal inwestuje również w rejon starych Bronowie.
U zbiegu ulic Filtrowej oraz Zygmunta Starego, w sąsiedztwie dawnego koryta rzeki Młynówki, powstaje Lazurowy Park Bronowice. Siedem bloków, w których powstanie 149 mieszkań (78 w pierwszym etapie). Cena mieszkania zaczyna się od 6,9 tys. zl za m kw. W bardzo bliskim sąsiedztwie lazurowej inwestycji, przy ujęciu wody pitnej, Atal buduje kolejnych siedem czterokondygnacyjnych budynków -154 mieszkania. Na terenie inwestycji znajdą się garaże podziemne na 103 samochody. Swoje najnowsze inwestycje Atal reklamuje m.in. bliskim dostępem do centrum handlowego – galerii Bronowice.